Zonnebrandbeschermende voeding

Via voeding kunnen wij ons goed voorbereiden op de zon. Inname van anti-oxidanten, liefst enige tijd vóór de blootstelling aan veel zonlicht, maakt de huid beter beschermd tegen schadelijke invloeden van UV-licht. 

Anti-oxidanten beschermen de huid tegen beschadiging door vrije radicalen. Deze radicalen ontstaan wanneer de huid wordt blootgesteld aan UV-licht.

De belangrijkste anti-oxidanten die we binnenkrijgen via onze voeding zijn met name lycopeen, bèta-caroteen, vitamine C, E, zink en selenium.

Waar zitten anti-oxidanten zoal in?

  • Lycopeen, zit o.a. in: tomaten; de superbeschermer tegen UV stralen!  Vooral de verwarmde versie. Onderzoek heeft uitgewezen dat het dagelijks eten van verwarmde tomatenprodukten, zoals tomatenpuree de huid aanzienlijk sterker maakt tegen zonnebrand.
  • Bèta-caroteen zit o.a. in: wortelen, alle gele en oranje groenten (tomaten, paprika, pompoen, zoete aardappel, mango, abrikozen, watermeloen, (donker)groene bladgroente, kool.
  • Vitamine C zit o.a. in: citrusvruchten, kiwi’s, aardbeien, broccoli, tomaten, paprika’s.
  • Vitamine E zit o.a. in: amandelen, hazelnoten, tarwekiem olie, verse groenten.
  • Zink zit o.a. in: tarwekiemen, pompoenpitten, schaaldieren, vis, peulvruchten, eierdooier, sesamzaad.
  • Selenium zit o.a. in: schelpdieren, vis, paddestoelen,  ui, knoflook, volle granen; naast de bescherming tegen oxidatie, stimuleert selenium ook de aanmaak van elastine in de huid, waardoor de huid strak en glad blijft.

Sommige levensmiddelen verhogen daarentegen de lichtgevoeligheid van de huid en maken de huid dus ook gevoeliger voor zonlicht. Hierbij valt te denken aan:

  • Levensmiddelen met psoraleen. Deze stof komt o.a. voor in selderij, venkel, kervel, clementines, mandarijntjes en bergamot.
  • Quininehoudende dranken, bijv. tonic.
  • Conserven en dranken die natriummetasulfiet (additief) en cyclamaat (zoetmiddel) bevatten.

Natuurlijk blijft een goede (parabeenvrije) zonnebrandcrème smeren, de warmste zonne-uren vermijden, evenals het combineren van gevarieerde verse voeding en het drinken van voldoende water erg belangrijk.

Tóch verbrand? Dan helpt verse Aloë Vera de huid te koelen en sneller te herstellen; een blad van deze plant openbreken en de gel-achtige substantie direct op de huid aanbrengen.

 


Be Sociable, Share!
This entry was posted in Voeding & gezondheid. Bookmark the permalink.